EAS_SF_RGB_EST

Arabella I

M/L Arabella I (endine Sandra D) läbib aastatel 2022-23 uuenduskuuri EASi toetusega. Projekti „Estriver OÜ turismiteenuste arendusprojekt“ rahastatakse liidu COVID-19 pandeemiale reageerimise raames. Projekti kogumaksumus on 177129.32€, millest 1/3 on omafinantseering ja 2/3 toetus.

Ajalooline laev Arabella I on plaanis täielikult renoveerida aasta 2023 hooaja lõpuks, sh
* laiendada päiksetekki
* taastada esinduslik sisesalong
* ehitada välja laevakohvik
* rajada lasteala
* kaasajastada kogu sisustus vastavalt tänapäevastele ohutusnõuetele ning
* teha laev mugavamaks ja ligipääsetavamaks eri vanusegruppide ning erivajadustega inimestele.

Projekti tulemusena pakub Estriver OÜ uut rahvusvaheliselt konkurentsivõimelist turismitoodet.

STANDARD 06 Maire Ahlstrom
Mannerheim Standardil 1
STANDARD 02
M/L Arabella I (endine Sandra D)
242710685_1211283406014426_7460180473770458588_n 1
Sandra kitsam versioon
280544833_3237343623250752_471219709234952570_n
M/L Arabella I (endine Sandra D)

Laeva info

Revolutsiooni eest Soome põgenenud suurvürst Kirill Vladimirovitš (tsaar Aleksander II nõbu ja peale tolle tapmist ka Romanovite troonijärglane) tellis tollasest Soome kuulsaimast A. Ahlströmi Pirtinniemi laevatehasest Varkauses endale esinduslaeva. Laev sai keiserliku perekonna esinduslaeva („Штандартъ“) järgi nimeks „Standard“. Paraku järgnes Veebruarirevolutsioonile oktoobripööre, vürst Kirill rändas edasi Saksamaale ja sealt Prantsusmaale ning 1922 valminud laev jäigi välja ostmata. Pikaks ajaks sai alusest tolleaegse Ahlströmi kontserni (sel ajal Soome suurim ettevõte) peadirektori Walter Ahlströmi lõbusõidulaev, kus võõrustati tähtsaid kodu- ja välismaiseid külalisi. Talvesõja puhkedes ähvardas laeva oht sattuda sõjakeerisesse. Tänu Ahlstömi lähedasele sõprusele Mannerheimiga õnnestus laev suure sõja lõpuni ära peita ja niimoodi säilitada. Viiekümnendatel aga muutus nimi veidi lihtrahvalikumaks „Sandra D-ks“ ja laev ise liinilaevaks. Esialgne diiselmootor asendati uuega ning salongi ja päikesetekile paigutati reisijaistmed. 1975. a. tehti laevale suurem kereremont, millega kaptenisild liikus mõnevõrra ettepoole ning muudeti tekiehitust. Aastal 1987 võttis laeva enda hoole alla Soome laevanduse grand old man Ari Kautto, kes hakkas sellega Porvoos korraldama lõbureise. Nüüdseks on Ari Kautto jäänud laeva haldamiseks liiga vanaks ning seetõttu otsustas ta aastal 2019 laeva müüa. Soomes ei ole seni leidunud entusiasti, kes oleks võtnud ette saja-aastase laeva taastamise. Nii sattuski Sandra D aastal 2021 Eestisse ja 2023 sai endale laevaomaniku Albert Lassi tütre järgi uue nime “Arabella I”.

Laev on kantud ka Soome ajaloolise tähtsusega laevade nimestikku, Eestis saab temast vanim käigusolev laev (seni on seda 1926 ehitatud kahvelkuunar „Hoppet“). Arabella ajalooline taust annab võimaluse Soome külalistele leida Tartust eest midagi kodust ning ka teistele lähemalt ja kaugemalt tulijaile astuda tõeliselt vana ja uhke laeva pardale.

Arabella läbib aastatel 2022-23 põhjaliku renoveerimise, et vastata tänapäeva Euroopa kliendi nõudlikule maitsele ja valmib 2023 oktoobri lõpuks.

Pikkus 25 m, 88 reisijakohta.

Artiklid:

Tartu Postimees 2021 – laeva ost Soomes

Tartu Postimees 2022 – Emajõel hakkab kurseerima 100 aasta vanune kruiisilaev

Eesti Päevaleht 2022 – Soomest jõudis Eestisse sajandivanune mootorlaev

Tartu Postimees 21.07.2023 – Madruse tänava saaga vahepeatus: reisilaev Sandra D pääses vette

Õhtuleht 21.07.2023 – Uhke aristokraat: Emajõel hakkab seilama tsaariperele ehitatud laev

Videod:

Reporter 2021 – Emajõele jõudis väärika ajalooga ja ligi sada aastat vana reisilaev

Aktuaalne kaamera 06.04.2022 – Soomest jõudis Tartusse sajandivanune mootorlaev

Helista meile