EAS_SF_RGB_EST

Sandra D

M/L Sandra D läbib aastal 2022 uuenduskuuri EASi toetusega. Projekti „Estriver OÜ turismiteenuste arendusprojekt“ rahastatakse liidu COVID-19 pandeemiale reageerimise raames. Projekti kogumaksumus on 141 607 €, millest 1/3 on omafinantseering ja 2/3 toetus.

Ajalooline laev Sandra on plaanis täielikult renoveerida aasta 2023 hooaja alguseks, sh
* laiendada päiksetekki
* taastada esinduslik sisesalong
* ehitada välja laevakohvik
* rajada lasteala
* kaasajastada kogu sisustus vastavalt tänapäevastele ohutusnõuetele ning
* teha laev mugavamaks ja ligipääsetavamaks eri vanusegruppide ning erivajadustega inimestele.

Projekti tulemusena pakub Estriver OÜ uut rahvusvaheliselt konkurentsivõimelist turismitoodet.

STANDARD 06 Maire Ahlstrom
Mannerheim Standardil 1
STANDARD 02
M/L Sandra D
242710685_1211283406014426_7460180473770458588_n 1
M/L Sandra D

Laeva info

Revolutsiooni eest Soome põgenenud suurvürst Kirill Vladimirovitš (tsaar Aleksander II nõbu ja peale tolle tapmist ka Romanovite troonijärglane) tellis tollasest Soome kuulsaimast A. Ahlströmi Pirtinniemi laevatehasest Varkauses endale esinduslaeva. Laev sai keiserliku perekonna esinduslaeva („Штандартъ“) järgi nimeks „Standard“. Paraku järgnes Veebruarirevolutsioonile oktoobripööre, vürst Kirill rändas edasi Saksamaale ja sealt Prantsusmaale ning 1922 valminud laev jäigi välja ostmata. Pikaks ajaks sai alusest tolleaegse Ahlströmi kontserni (sel ajal Soome suurim ettevõte) peadirektori Walter Ahlströmi lõbusõidulaev, kus võõrustati tähtsaid kodu- ja välismaiseid külalisi. Talvesõja puhkedes ähvardas laeva oht sattuda sõjakeerisesse. Tänu Ahlstömi lähedasele sõprusele Mannerheimiga õnnestus laev suure sõja lõpuni ära peita ja niimoodi säilitada. Viiekümnendatel aga muutus nimi veidi lihtrahvalikumaks „Sandra D-ks“ ja laev ise liinilaevaks. Esialgne diiselmootor asendati uuega ning salongi ja päikesetekile paigutati reisijaistmed. 1975. a. tehti Sandrale suurem kereremont, millega kaptenisild liikus mõnevõrra ettepoole ning muudeti tekiehitust. Aastal 1987 võttis laeva enda hoole alla Soome laevanduse grand old man Ari Kautto, kes hakkas sellega Porvoos korraldama lõbureise. Nüüdseks on Ari Kautto jäänud laeva haldamiseks liiga vanaks ning seetõttu otsustas ta aastal 2019 laeva müüa. Soomes ei ole seni leidunud entusiasti, kes oleks võtnud ette saja-aastase laeva taastamise. Nii sattuski Sandra aastal 2021 Eestisse.

Laev on kantud ka Soome ajaloolise tähtsusega laevade nimestikku, Eestis saaks temast vanim käigusolev laev (seni on seda 1926 ehitatud kahvelkuunar „Hoppet“). Sandra ajalooline taust annaks võimaluse Soome külalistele leida Tartust eest midagi kodust ning ka teistele lähemalt ja kaugemalt tulijaile astuda tõeliselt vana ja uhke laeva pardale.

Sandral on Soomest saadud kere ülevaatuse akt järgnevaks kümneks aastaks, laev on tehniliselt sõidukorras. Laev vajab kaasajastamist sisult ja vaja on teha mõningaid renoveerimistöid, et vastata tänapäeva Euroopa kliendi nõudlikule maitsele.

Pikkus 25 m, 88 reisijakohta. Laev saab ka aastal 2022 toimuva avaliku nimekonkursiga endale uue nime.

Artiklid:

Tartu Postimees 2021 – laeva ost Soomes

Tartu Postimees 2022 – Emajõel hakkab kurseerima 100 aasta vanune kruiisilaev

Eesti Päevaleht 2022 – Soomest jõudis Eestisse sajandivanune mootorlaev

Videod:

Reporter 2021 – Emajõele jõudis väärika ajalooga ja ligi sada aastat vana reisilaev

Aktuaalne kaamera 06.04.2022 – Soomest jõudis Tartusse sajandivanune mootorlaev

Helista meile